Silkeblomster – et kunststykke

Kunsten at lave falske blomster

Som en af de eneste i Danmark laver dameskrædder Effi Pingel Schmidt kunstige blomster af silke.

Teknikeren  #05.2015

Tekst: Rikke Gundersen Foto: Thomas Steen Sørensen

En hvid pude af skumgummi ligger på bordet. Hun lægger et af silkestykkerne på puden og holder i kanten af stoffet, mens hun med den anden hånd tager et såkaldt kugleværktøj. Det aflange værktøj består af et træskaft og en jernstang med en rund kugle for enden.

Hun presser den varme jernkugle ned mod silken og hiver i kanten af stofstykket. Jo flere gange hun gør det, jo mere begynder det lille, lilla udklippede silkestykke at ligne et kronblad med former.

Effi Pingel Schmidt sidder i sit værksted på Refshaleøen på Amager og er i gang med at lave en fantasifuld lilla silkeblomst. I sin fritid har hun en helt speciel beskæftigelse, som – af hvad hun ved – kun én anden i Danmark har. Hun er fleuriste. Et job som består i at lave kunstige blomster, hvor hvert et blad i blomsterknoppen er nænsomt forarbejdet, formgivet og til sidst smukt sammensat.

Sælger til filmindustrien 

”Det er et meget poetisk håndværk. Når man kan de grundlæggende teknikker, kan man lave mange smukke blomster. Man kan lave dem meget naturalistiske eller meget fantasifulde ved for eksempel at give en rose prikker, stjerne eller skøre farver,” siger den 40-årige fleuriste, som sælger sine blomster til filmindustrien, modebranchen og teatre.

Når alle bladene er formet, og siderne er rundet med en opvarmet urtekniv, begynder Effi Pingel Schmidt at opbygge blomsten. Hun tager et bundt støvdragere som ligner blomsterstøv. Udenom fastgør hun bladene et for et.

”Man skal vide lidt om, hvordan en blomst er bygget op. Jeg starter ofte med tre blade inde i midten, som danner en knop. Det næste lag blade fastgøres ud for de huller, hvor to blade mødes. Og sådan fortsætter man,” siger fleuristen, mens hun med en sikker hånd limer og snor rundt om hvert enkelt blad med tråd for at fastgøre dem.

I mellem hver runde af blade klipper hun det overskydende stof af i midten, da det ellers fylder for meget.

”Det er vigtigt, at man bruger lim på bladene hele tiden, ellers falder blomsten fra hinanden, når man til sidst klipper stilken af for at afslutte blomsten,” forklarer hun.

 ”Det var som en skattekiste”

Effi Pingel Schmidt arbejder som freelance dameskrædder og bruger mindst tre aftener om ugen på blomsterjobbet ved siden af. Interessen for de kunstige blomster startede, da hun i 1995 lærte daværende fleuriste, Madeleine Schnack at kende.

”Hun introducerede mig til sit arbejde, og det skabte straks stor interesse og fascination. Ud over det at kunne skabe et helt personligt og unikt udtryk i blomsterne, synes jeg også, at værktøjet er fantastisk. Det er mange hundrede år gammelt og fungerer stadig upåklageligt,” fortæller Effie Pingel Schmidt, som ofte sad efter arbejde for at blive lært op.

Ud over kugleværktøjet bruger en fleuriste også en standse- og en pressemaskine. Standsemaskinen er den, man starter med, hvis man skal skære blade ud af stoffet. Man lægger silken på en plade, ovenpå placerer man standseværktøjet, som kan sammenlignes med en småkageform. En skarp jernform, som skærer stoffet over, når standsemaskinen presses ned oven på værktøjet.

Effi Pingel Schmidt har endnu ikke en standsemaskine, så udskæringen af bladene foregår i hånden. Den er dog på vej. Til gengæld har hun erhvervet sig en række forskellige forme, så hun snart kan trykke alverdens blade. Ligeledes har hun en pressemaskine med tilhørende presseværktøjer.

”Hvis man vil have linier i sine blade, lægger man bladene et for et ned i jernformen, som bliver presset sammen af maskinen. Når formen er varm, får bladet de linier eller den struktur, som er i formen,” forklarer hun.

Værktøjerne fik hun for nogle år siden fra Danmarks Radio. Ved at opsøge landets teatre og gennem et utal af søgninger på nettet fik hun kendskab til, at Danmarks Radio var i besiddelse af de unikke værktøjer, som ville gøre livet som flueriste nemmere. Hun kontaktede tv-stationen, og da de skulle flytte fra Søborg til tv-byen på Amager fik Effi Pingel Schmidt lov at få hendes guld.

”Det var som en skattekiste for mig,” fortæller hun.

 Håber på eksport

På den ene væg på værkstedet på Refshaleøen står en reol fyldt med tunge kasser. Her står de over 500 værktøjer i forskellige former, som Effi Pingel Schmidt fik fra Danmarks Radio. En form ligner et ahornblad, en anden en orkide. Også rosenblade, bellis og et utal af andre blade er at finde i kasserne.

”Når man først kan grundteknikkerne, er det sjovt hele tiden at udvikle noget nyt. Jeg prøver hele tiden at forny mig og at afprøve nye materialer og former,” siger hun.

På værkstedet er der mange andre kreative folk. Når hun ser andre arbejde i forskellige materialer, kan det skabe inspiration til, at hun selv afprøver materialet som materiale til kunstige blomster. Grundstoffet som fleuriste er silke, men Effi Pingel Schmidt har også lavet blomster i læder, papir, fjer, perler og pels. Inspirationen til at tænke nyt kommer også nogle gange fra naturen, når hun går på en mark og ser en ny farve.

For at blive endnu bedre til kunsthåndværket tog Effi Pingel Schmidt i 2013 et halvt år til Paris, hvor hun arbejdede på et lille fransk fleuriste atelier. Her arbejdede hun med udvikling af forskellige accessories til modehuse som Dior, Christian Louboutin og Galliano. Og da hun kom hjem sidste år, satte hun for alvor gang i sine egne drømme om at leve af at lave kunstige blomster.

”Markedet er ikke så stort herhjemme, men jeg håber på at kunne eksportere til udlandet på den lange bane. Salget foregår indtil videre meget mund til mund, men jeg er i gang med at få lavet en hjemmeside for at blive mere synlig og indtil videre kan man følge mig på Facebook og Instagram under Effi Pingel,” fortæller hun.

Effi-fleuriste-00

 

Effi-fleuriste-025